luni, aprilie 18, 2005

despre bloguri in patru mii de caractere

am niste prieteni ce editeaza o revista de cultura care in scurt timp cred ca poate deveni Dilema 2, daca fac lucrurile asa cum ar trebui. (sorry, no url, inca nu au sait, da' o sa vina) Pentru ultimul numar m-au rugat sa scriu un articol despre bloguri si a iesit ce e mai jos:


Un blog este un set de pagini web completate relativ frecvent pe internet si in care articolele publicate sunt afisate in ordine invers cronologica (adica ultimul publicat apare primul). Articolele pot fi sub forma de comentarii, pot fi puse linkuri misto, stiri sau evenimente. Poate fi orice prezinta interes pentru autor de fapt – este un fel de loc de dat cu parerea, obiectiv sau subiectiv, dupa firea fiecaruia

In principiu un blog este o sursa alternativa de informare. E locul in care poti sa comunici si sa primesti raspunsuri rapid.Evident, poti asta si in o mie de alte feluri - care e avantajul? Blogul iti permite sa te gandesti inainte. Sa rumegi cuvintele. Sa fii impulsiv si calculat, simultan. De aceea unii entuziasti preziceau ca blogul va reprezenta moartea emailului. Exagerat desigur, insa ideea are ceva substanta. Un blog este un forum si un loc de invatare. Un loc in care poti sa iti sintetizezi ideile despre lucruri noi sau cool de care afli in orice moment. Si accesibil de oriunde – puterea internetului.

Poate fi pagina ta personala in care spui lumii ce te mai intereseaza, ce ai mai citit misto in ultima vreme sau ce muzica ai mai descoperit. Un fel de jurnal, dar mai complex. Cu un blog poti sa arati ce stii. Poate deveni unealta ta de marketing – prin unele medii de afaceri americane se spune ca daca nu ai blog nu existi. Pare exagerat, dar atunci cand cauti sa te angajezi vei fi cautat pe internet, din ce in ce mai multi fac asta. Si cu blogul iti poti crea o imagine mai buna si mai completa decat cea data de un cv sec de o pagina.

Pe de alta parte, un blog poate deveni o unealta pentru promovarea unei afaceri. Poate aduce increderea potentialilor clienti pentru ca le vorbeste despre subiecte de interes comun. Poate avea pareri similare sau contrare cu ale lor despre ultimul articol din FT sau Evenimentul Zilei. Sau Betonuri. Mai mult, este o unealta de PR foarte buna. Mai buna decat un comunicat sec al unei companii ce iti spune noutati intr-un mod anost. La care nici macar nu poti sa pui intrebari sau sa comentezi. Si, mai interesant, fondurile de investitii de prin Silicon Valley, un loc unde apar idei inovatoare din greu, recomanda directorilor firmelor in care investesc sa tina un blog. Si chiar sunt multi astfel de directori ce o fac, facilitand astfel accesul la informatie din orice colt al globului. Practic asta inseamna ca distanta nu mai reprezinta o scuza pentru a nu fi la zi cu ce se intampla in industria ta.

Unele companii folosesc blogurile pentru a obtine feedback de la clientii lor vizavi de produsele pe care le comercializeaza. Masini, aspiratoare sau playere de mp3. Si, pe langa utilitatea evidenta, este mai rapid si mai economicos decat obtinerea de astfel de informatii de pe canale clasice. Unii fac si bani de pe urma blogurilor. Ceea ce au de spus e interesant si genereaza trafic, capitalizat prin publicitate.

Cele mai interesante bloguri sunt scrise direct si sincer, cu un limbaj simplu. Si cel mai bun indicator al calitatii unui blog este traficul pe care il genereaza – sau comunitatea ce se dezvolta in jurul lui. Oamenii cu care comunici zi de zi, chiar daca nu activ, pentru ca multi prefera sa stea deoparte doar sa citeasca, nu sa si interactioneze.

Momentan sunt vreo 9 milioane de bloguri create in lume, insa putine sunt active, si si mai putine sunt de calitate. Desi e accesibil oricui, nu oricine poate sa tina un blog. Pentru ca a bloga inseamna a comunica, pur si simplu. Si sunt foarte multi oameni care nu pot comunica nici direct, cand stai de vorba cu ei. Iar din cei care cat de cat pot comunica si mai putini sunt cei ce au ceva interesant de spus.

In Romania blogurile au aparut timid, acum vreo cativa ani si sunt mai mult personale decat cele ce trateaza subiecte serioase. In general cei ce le scriu sunt oameni care au de a face cu un calculator si internetul in viata de zi cu zi iar numarul lor va creste, sunt sigur.

Si da, sunt autor de blog. Cu ajutorul lui inteleg mai bine lucrurile de care sunt interesat si schimb idei cu altii care au aceleasi preocupari ca si mine. Mai mult, astfel imi promovez firma, si tin legatura cu clientii sau cu potentialii parteneri interesati de serviciile ei. Plus, ca astfel am cunoscut o gramada de lume interesanta cu care am multe lucruri in comun si de care altfel nu as fi putut da.

(pus si la Prinsea)